قارچ

 قارچ

معرفی

قارچ یکی از مواد غذایی سالم بوده که بسیار کم کالری است.

 به دلیل داشتن فیبر موجود جایگزین مناسبی برای غذاهای پرکالری میباشد .

قارچ ها نه گیاه هستند و نه جانور و از نظر زیستی در دسته جداگانه ای قرار دارند و تغذیه آنها از بقایای جانوران و گیاهان دیگر است.

گونه های بسیار زیادی دارند ولی فقط بعضی از آنها را به عنوان قارچ های خوراکی می‌شناسیم قارچ ها را به شکل خام، بخار پز، سرخ شده و کبابی میتوان مصرف کرد .

ارزش غذایی قارچ

۱ فنجان قارچ 

کالری ۲۱/۱                                                                                                سدیم ۴/۸  میلی گرم             

پروتئین ۳ گرم                                                                                              روی ۰/۵ میلی گرم

کربوهیدرات ۳/۱ گرم                                                                                  نیاسن یا ویتامین ۳ب ۳/۵ میلی گرم

آهن ۰/۵  میلی گرم                                                                                    ویتامین C سی ۲ میلی گرم

کلسیم ۲/۹  میلی گرم                                                                                مس ۳۰۵ میلی گرم   

 منیزیم ۸/۶  میلی گرم                                                                                سلنیوم ۸/۹ میلی گرم  

 فسفات ۸۲/۶ میلی گرم                                                                           ویتامین  دی ۰/۲ میلی گرم        

  پتاسیم۳۰۵میلی گرم                                                                               فولات ۱٫۶۳ mcg

 تیامین یا ویتامین ۱ب  و   ریبوفلاوین یا ویتامین ۲ب  ،ویتامین B6 ,B12 دارد                                                                     

                                                                           

خواص قارچ

 تقویت سیستم ایمنی بدن 

به دلیل داشتن ویتامین‌های Cو B در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد .

 سلنیوم مو جود در قارچ واکنش بدن به عفونت ها را تقویت می کند.

مفید برای قلب

پتاسیم و سدیم موجود در قارچ باعث کاهش فشار خون میشود و  بتاگلوکان که فیبر موجود در قارچ است باعث کاهش کلسترول در نتیجه سلامت قلب می شود.

کنترل و کاهش وزن 

به دلیل داشتن دو نوع فیبر بتاگلوکان و کیتین باعث احساس سیری می شود و پروتئین آن برای ورزشکاران مفید بوده و برای رژیم های کاهش وزن گزینه مناسبی می باشد.

همچنین به دلیل داشتن املاح معدنی و ویتامین های زیادی که دارد منبع خوب غذایی برای آنها است.

تقویت و سلامت مو

به دلیل داشتن مس برای مو بسیار مناسب است مس در واقع خودش برای مو خاصیتی ندارد ولی جذب آهن در خون را افزایش می دهد و همچنین در تولید ملانین موثر است ملانین ها رنگ مو را بهبود می بخشند.

 

ازخواص دیگر آن در بهبود دیابت و پیشگیری از سرطان تأثیرگذار است.

عوارض قارچ

زیاده روی در خوردن قارچ باعث غلظت خون، آلرژی پوستی و سردرد میشود .

برای افرادی که دچار نقرس و کولیت روده هستند غذای مناسبی نیست و نباید مصرف کنند.

همچنین افرادی که ناراحتی کلیه دارند مثل تمام مواد پروتئینی باید از مصرف آن خودداری کنند.

موضوعات مرتبط

۵ اشتباه در رژیم غذایی که برای رسیدن به موفقیت باید از آنها اجتناب کنیم.

کینوا چیست؟

خواص جو دو سر

کلم بروکلی

خواص کرفس

قارچ
  • امتیاز کل
4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *