قارچ

 

معرفی

قارچ یکی از مواد غذایی سالم بوده که بسیار کم کالری است.

به دلیل داشتن فیبر موجود جایگزین مناسبی برای غذاهای پرکالری میباشد .

قارچ ها نه گیاه هستند و نه جانور و از نظر زیستی در دسته جداگانه ای قرار دارند و تغذیه آنها از بقایای جانوران و گیاهان دیگر است.

گونه های بسیار زیادی دارند ولی فقط بعضی از آنها را به عنوان قارچ های خوراکی می‌شناسیم قارچ ها را به شکل خام، بخار پز، سرخ شده و کبابی میتوان مصرف کرد 

 

ارزش غذایی 

۱ فنجان: 

کالری ۲۱/۱                                                                                                

پروتئین ۳ گرم                                                                                              

کربوهیدرات ۳/۱ گرم                                                                                 

آهن ۰/۵  میلی گرم                                                                                    

کلسیم ۲/۹  میلی گرم                                                                                

 منیزیم ۸/۶  میلی گرم                                                                                 

 فسفات ۸۲/۶ میلی گرم                                                                          

 پتاسیم۳۰۵میلی گرم 

سدیم ۴/۸  میلی گرم 

 روی ۰/۵ میلی گرم

  مس ۳۰۵ میلی گرم 

 سلنیوم ۸/۹ میلی گرم                                                                               

 تیامین یا ویتامین ۱ب 

نیاسن یا ویتامین ۳ب ۳/۵ میلی گرم

 ریبوفلاوین یا ویتامین ۲ب 

ویتامین B6 ,B12 دارد 

ویتامین C سی ۲ میلی گرم  

 ویتامین  دی ۰/۲ میلی گرم 

فولات ۱٫۶۳ mcg                                                                  

                                                                           

خواص قارچ

 

تقویت سیستم ایمنی بدن 

به دلیل داشتن ویتامین‌های Cو B در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد .

 سلنیوم موجود در آن واکنش بدن به عفونت ها را تقویت می کند.

 

مفید برای قلب

پتاسیم و سدیم موجود در آن باعث کاهش فشار خون میشود و  بتاگلوکان که فیبر موجود در قارچ است باعث کاهش کلسترول در نتیجه سلامت قلب می شود.

 

کنترل و کاهش وزن 

به دلیل داشتن دو نوع فیبر بتاگلوکان و کیتین باعث احساس سیری می شود و پروتئین آن برای ورزشکاران مفید بوده و برای رژیم های کاهش وزن گزینه مناسبی می باشد.

همچنین به دلیل داشتن املاح معدنی و ویتامین های زیادی که دارد منبع خوب غذایی برای آنها است.

 

تقویت و سلامت مو

به دلیل داشتن مس برای مو بسیار مناسب است مس در واقع خودش برای مو خاصیتی ندارد ولی جذب آهن در خون را افزایش می دهد و همچنین در تولید ملانین موثر است ملانین ها رنگ مو را بهبود می بخشند.

ازخواص دیگر آن در بهبود دیابت و پیشگیری از سرطان تأثیرگذار است.

 

عوارض

زیاده روی در خوردن آن باعث غلظت خون، آلرژی پوستی و سردرد میشود .

برای افرادی که دچار نقرس و کولیت روده هستند غذای مناسبی نیست و نباید مصرف کنند.

همچنین افرادی که ناراحتی کلیه دارند مثل تمام مواد پروتئینی باید از مصرف آن خودداری کنند.

 

موضوعات مرتبط

۵ اشتباه در رژیم غذایی که برای رسیدن به موفقیت باید از آنها اجتناب کنیم.

کینوا چیست؟

خواص جو دو سر

کلم بروکلی

خواص کرفس

همین حالا این مطلب را به راحتی با دوستان خود از طریق کلید های زیر به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

میلاد روحانی

فیزولوژیست ورزشی

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس ما درخدمت شماست
Send via WhatsApp
اسکرول به بالا