کلم بروکلی

 

معرفی

کلم بروکلی یکی از انواع کلم‌ها می باشد که یک واژه ایتالیایی بوده به معنای جوانه کلم .

این نوع از کلم فوائد بسیار زیادی دارد و به شکل خام ، بخار پز ،سرخ شده و گریل شده قابل مصرف است ولی حالت بخار پز بهترین روش بوده و خواص آن حفظ می‌شود.

بروکلی درسه نوع مختلف وجود دارد که رایج‌ترین آن شکل سبز و درخت مانند  است که در کشور ما نیز مصرف می‌شود.

ارزش غذایی کلم بروکلی

کالری ۳۱   

آب ۸۹  % 

پروتئین ۲/۵ گرم

کربوهیدرات ۶ گرم                                                                                                                                                                     

شکر ۱/۵ گرم                                                                                           

فیبر ۲/۴ گرم                                                                                           

چربی ۰/۴ گرم                                                                                         

کلسیم ۴۷  میلی گرم                                                        

فسفات ۶۶  میلی گرم                                                                                             

سدیم ۳۳  میلی گرم 

 آهن ۰/۷۳  میلی گرم                                                     

روی ۰/۴۱  میلی گرم 

  منگنز ۰/۲۱  میلی گرم

 پتاسیم ۳۱۶  میلی گرم                

تیامین یا ویتامین ۱ب  ۰/۰۷۱ میلی گرم 

 ریبوفلاوین یا ویتامین ۲ب ۰/۱۱۷ میلی گرم 

نیاسن یا ویتامین ۳ب ۰/۶۳۹ میل گرم 

 پنتنوئیک اسید یا ویتامین ۵ب ۰/۵۷۳میلی گرم

ویتامین ۶ب ۰/۱ میلی گرم

ویتامین C سی ۸۹/۲ میلی گرم

ویتامین E ای ۰/۷۸ میلی گرم

 

کلم بروکلی حاوی مقدار پروتئین قابل ملا حظه ای نسبت به سایر سبزیجات است ولی این مقدار نسبت به حجم بالایی که باید مصرف شود تا میزان پروتئین برای بدن قابل توجه باشد منطقی نیست.

فیبر موجود در این گیاه ارزشمند است و فواید زیادی دارد.

 

خواص کلم بروکلی

بروکلی به دلیل داشتن فلاونوئیدها به ویژه سولفورافان خاصیت ضد سرطانی دارد .

باعث کاهش کلسترول در بدن می‌شود به این شکل که فیبری  که در سبزیجات موجود است با کلسترول بد خون ترکیب می شود در نتیجه آن را به  شکل راحت تری دفع می کند.

برای گوارش مفید است، سبزیجات اثر بخشی زیادی در عملکرد دستگاه گوارش دارد و بروکلی هم از این قاعده جدا نیست .

فیبر در سلامت باکتری‌های روده نقش دارد و هضم غذا را بهتر می‌کند.

برای سلامت قلب مفید است به دلیل کاهش میزان کلسترول بد خون می‌تواند بر عملکرد و سلامت قلب تاثیرگذار باشد و همچنین پتاسیم موجود در آن باعث گشاد شدن عروق و جریان خون بهتر می شود .

به دلیل داشتن انواع ویتامین ها مخصوصا گروه B ،  E و داشتن املاح معدنی برای سلامت پوست و مو موثر است .

 حاوی کلسیم و غنی از املاح مختلف است و به همین دلیل برای بهبود و سلامت استخوان ها موثر است .

کلم بروکلی حاوی ویتامین C و سولفور بوده و می‌تواند به عنوان یک سم زدای قوی عمل کند و خون و کبد را پاکسازی کند .

 فیبر موجود در کلم بروکلی باعث احساس سیری شده و در رژیم های کاهش وزن کاربرد خوبی دارد و همچنین کربوهیدرات پیچیده آن نیز باعث احساس سیری در فرد می شود.

از دیگر خواص آن  تقویت بینایی و ضد التهابی است.

 

مضرات کلم بروکلی

کلم بروکلی به دلیل داشتن ویتامین K برای افرادی که غلظت خون پایین و رقیق دارند مناسب نیست ،چون باعث کاهش انعقاد خون آنها می شود.

 برای کسانی که  مشکلات روده ای خاص دارند موجب تحریک پذیری روده شده و مناسب نیست .

 در افرادی که کم کاری تیروئید دارند وضعیت آنها را بدتر میکند.

 

موضوعات مرتبط

۵ اشتباه در رژیم غذایی که برای رسیدن به موفقیت باید از آنها اجتناب کنیم.

کینوا چیست؟

خواص جو دو سر

 قارچ

خواص کرفس

همین حالا این مطلب را به راحتی با دوستان خود از طریق کلید های زیر به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

میلاد روحانی

فیزولوژیست ورزشی

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس ما درخدمت شماست
Send via WhatsApp
اسکرول به بالا