کینوا چیست؟

کینوا چیست؟

معرفی

کینوا یکی از محبوب ترین غذاهای سالم در جهان است.که به آن خاویار گیاهی می گویند.

از لحاظ علمی کینوا یک دانه غلات نیست بلکه یک شبه غلات است.

در قدیم به عنوان مادر غلات به حساب می آمد.

سه نوع اصلی دارد : سفید، قرمز ،سیاه

 نوع سفید آن را که کمی متمایل به زرد است  به نام کینوای طلایی هم می‌شناسند. این دانه‌ها ظریف‌تر و سبک‌تر از بقیه است و بعد از پخت نرم‌تر می‌شوند.

کینوا ی قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود و  شیرین‌تر است.

 دانه‌های سیاه بعد از پخت بافت خود را بیشتر حفظ می‌کنند و برای مصرف  در سالاد ها مناسب‌تر هستند.

ارزش غذایی کینوا

در ۱۸۵ گرم کینوا پخته که معادل ۱ فنجان می شود مواد مغذی زیر وجود دارد :

۲۲۲ کیلو کالری انرژی                                        

پروتئین ۸ گرم                                                                                                                

چربی ۴  گرم                                                                              

کربوهیدرات۳۶ گرم                                                                        

 فیبر ۵ گرم       

  مقدار کمی نیاسن یا ویتامین ۳ب  و ویتامین E و کلسیم                                                           

 املاح معدنی بر حسب میزان  توصیه شده در روز ذکر شده است:

  تیامین یا ویتامین ۱ب  – ریبوفلاوین یا ویتامین ۲ب –  ویتامین ۶ب بیش از ۱۰%

 آهن۱۵ %                                                                                                  منیزیم۳۰  %                                  

مس ۱۸  %                                                                                                 فسفر ۲۸  %

منگنز ۵۸  %                                                                                                پتاسیم ۹  %

 روی۱۳  %                                              

فولات ۱۹  % 

  همچنین حاوی مقادیر کمی اسید چرب امگا ٣ می باشد.

 حاوی آنتی اکسیدان های گیاهی به نام فلانوئید ها بوده که در سلامتی نقش بسیار مهمی دارد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و با پیری و بیماری ها مبارزه می کنند.

دانشمندان ناسا به عنوان یک ماده مناسب با دارا بودن مواد مغذی بالا برای رشد و مصرف آن در فضا مورد بررسی قرار دادند.

 سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۳ را به دلیل ارزش غذایی بالا و پتانسیل بالای کینوا در کمک به امنیت غذایی سال بین المللی کینوا نام نهاد.

خواص کینوا

 خواص ضد ویروسی ، ضد سرطانی وضد افسردگی دارد.

دو برابر سایر غلات فیبر دارد.

مقدار فیبر محلول در کینوا حدود ۱/۵ تا ۲/۵ گرم در هر ۱۰۰گرم است که این فیبر محلول در آب می تواند به کاهش قند خون و تری گلیسیرید ، کلسترول و افزایش احساس سیری و کمک به کاهش وزن موثر باشد.

همچنین با بالا بردن متابولیسم نیز به کاهش وزن کمک می کند.

به دلیل اینکه فاقد گلوتن است برای افرادی که به گلوتن موجود در آرد گندم تصفیه شده  و پاستا حساسیت دارند بسیار مناسب است.

دارای پروتئین بسیار بالا با تمام ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن می باشد و این ویژگی در غذاهای گیاهی وجود ندارد و کینوا یک استثنا است.

لازم به ذکر است اگر یک ماده غذایی هر ۹ اسید آمینه ضروری را دارا باشد یک پروتئین کامل به حساب می آید.

شاخص گلایسمیک کینوا ۵۳ است که بسیار پایین بوده ولی مقدار کربو هیدرات بالایی دارد.

مضرات

کینوا حاوی ماده ای به نام اسید فتیک است که مواد معدنی را به هم متصل و جذب آن ها کاهش را می دهد با این حال خیساندن یا جوانه ردن  میزان اسد فتیک آن را کاهش می دهد.

همچنین دارای اگزالات بالاست که با کلسیم ترکیب شده و جذب آن را کاهش داده و تشکیل اگزالات کلسیم می دهد و برا ی برخی افراد سنگ کلیه مکرر ایجاد می کند. با داشتن رژیم مناسب می توان از این امر جلو گیری کرد.

حاوی ساپونین ها است .ساپونین، یک گلیکوزید گیاهی است که به دلیل  مزه بد و عملکرد خود به عنوان یک محافظ در برابر حشرات، باکتری ها و قارچ ها شناخته شده است. ساپونین ها باعث ناراحتی معده و روده می شود.قبل از مصرف آن را شستشو داده تا ساپونین هایی که در لایه بیرونی آن است از بین برود.

روش مصرف

مدت زمان پخت آن ۱۵ الی۲۰ دقیقه است .

معمولا ۱۹۰ گرم آن را در ۲۴۰ میلی لیتر آب با کمی نمک می پزند.

موضوعات مرتبط

۵ اشتباه در رژیم غذایی که برای رسیدن به موفقیت باید از آنها اجتناب کنیم.

خواص جو دو سر

کلم بروکلی

 قارچ

خواص کرفس

کینوا چیست؟
  • امتیاز کل
4.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *