گلوتامین ( Glutamine )

 

معرفی

در این مقاله به بررسی جامع ماده گلوتامین و مکمل گلوتامین خواهیم پرداخت.

گلوتامین رایج ترین اسید آمینه موجود در عضلات است.

بیش از ۶۱ درصد ماهیچه های اسکلتی را تشکیل می دهد و مهمترین مولکول پروتئین عضلانی است.

گلوتامین حاوی ۱۹ درصد نیتروژن است که آن را به نخستین نیتروژن رسان به سلول های عضلانی تبدیل کرده است.

همچنین یک اهدا کننده نیتروژن و کربن است که کمک شایانی به بازیابی گلیکوژن می‌کند و در سنتز و متابولیسم پروتئین نقش دارد.

گلوتامین

مزایای گلوتامین

در تمرینات با شدت بالا، سطح گلوتامین بدن به میزان زیادی کم می شود در نتیجه قدرت و استقامت و ریکاوری عضلات بدن نیز کاهش می یابد

  و برای بازگشتن سطح گلوتامین به حالت طبیعی در عضلات زمان نیاز است.

مطالعات اخیر نشان داده است که، مکمل گلوتامین پدیده شکست عضلات بعد از تمرین را بهبود می‌بخشد و نقش کلیدی در متابولیسم پروتئین

و حجم سلول در بدن دارد.

همچنین سیستم ایمنی بدن را بهبود و به عنوان منبع انرژی اولیه برای آن محسوب می‌شود و خاصیت ضد کاتابولیسم دارد.

 به بیان دیگر خاصیت ضد کاتابولیسم این ماده مانع از شکست ماهیچه های بدن می شود.

 

عملکردهای گلوتامین

عملکردهای گلوتامین برای بدنسازان بسیار اهمیت دارد ، البته می‌توان گفت این مزایا فقط برای بدنسازان نیست ، بلکه افراد غیر ورزشکار نیز از

عملکرد مثبت این ماده روی سنتز پروتئین و تقویت سیستم ایمنی بدن بهره می‌گیرند.

به شکلی که بعد از سنتز گلوتامین در عضلات و آزاد شدن در جریان خون انتقال به روده کوچک و کبد و کلیه و سیستم ایمنی بدن صورت می گیرد.

 

 مزایای دیگر گلوتامین

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای روده کوچک است و نیاز به بیشترین درصد گلوتامین موجود در بدن دارد.

بدنسازان نسبت به ابتلا به بیماری بسیار حساس هستند مخصوصاً در فصول سرد سال از این رو مکمل گلوتامین به دلیل اثرات نگهدارنده آن

بسیار ضروری و دارای اهمیت بالا می باشد.

در افرادی که مبتلا به بیماری های عضلانی و ضعف سیستم ایمنی بدن مانند ایدز و سرطان هستند، و توانایی لازم در تولید گلوتامین مورد نیاز

بدن خود را ندارند با استفاده از مکمل گلوتامین و مصرف آن توسط گلبول های سفید خون به بهبود سیستم ایمنی بدن آنها کمک می شود.

 همچنین در این افراد از دست دادن توده عضلانی بدون چربی بسیار خطرناک بوده و از علائم بالقوه کمبود گلوتامین است. البته مصرف سایر

اسیدهای آمینه نیز توصیه می شود.

 ازدیگر مزایای ویژه گلوتامین برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن و حجم چربی بدن بدون از دست دادن عضلات ارزشمند خود هستند. به

ویژه اثرات مکمل ال گلوتامین در فصل تابستان و در هنگام چربی سوزی زمانیکه تعریق بالا اتفاق می افتد به خوبی نمایان می شود.

گلوتامین باعث ایجاد تعادل مثبت نیتروژن شده و در نتیجه مانع از از دست دادن عضلات بدن می شود.

 

دوز مصرف مکمل گلوتامین

برای بدنسازان ۱۰ تا ۱۵ گرم گلوتامین به صورت روزانه در دو تا سه نوبت که هر وعده حدود ۵ گرم می باشد.

توصیه می شود به همراه ویتامین ث به ویژه لیموی تازه مصرف شود.

نکته بسیار مهمی که در مصرف گلوتامین باید توجه کرد این است که مواد غذایی روزانه در رژیم افراد دارای درصدی از این ماده می باشد.

همچنین سایر مکمل های پروتئین نیز حاوی مقادیری از گلوتامین می باشد،که روی لیبل آنها ذکر شده است توجه به این مطلب در تعیین دوز

مصرف مکمل گلوتامین اهمیت بالایی دارد

 

عوارض گلوتامین

مطالعات نشان می‌دهد گلوتامین عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند ولی مصرف بیش از حد آن مانند سایر مکمل ها موجب ناراحتی معده می شود.

زمان مصرف مکمل گلوتامین

بهترین زمان مصرف صبح ها ،بعد از تمرین و قبل از خواب شب می باشد.

لزوم مصرف و تعیین دوز این مکمل مانند سایر مکمل های غذایی باید توسط کارشناس تعیین شوند.

                                                                                                                                         کپی با ذکر منبع مجاز است

                                                                                                                                                       میلاد روحانی

همین حالا این مطلب را به راحتی با دوستان خود از طریق کلید های زیر به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

میلاد روحانی

فیزولوژیست ورزشی

1 thought on “گلوتامین (Glutamine)”

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس ما درخدمت شماست
Send via WhatsApp
اسکرول به بالا